Rock & Roll

  В началото на 50те се появява ново музикално звучене-резултат на интересна смесица стилове:  ритъм енд блус, буги-вуги, кънтри и госпъл. Резултатът е едно ново звучене, което по-късно се формира като самостоятелно течение и стил в музиката: "рокендрол".

Трудно би могла да се определи точната дата на раждането на рокендрола, но през 1952г. , човекът който дава името и популяризира новия стил е 30 годишния DJ Alan Freed.  Alan Freed е диджей в WJW- Кливланд като преди това е имал неуспешен опит да стане радиоводещ в Ню-Йоркска радиостанция.

 Ирония на съдбата е, че Фрид бил глуховат, но затова пък имал безпогрешна интуиция кой "саунд" в момента е най-подходящ. През 1952г. Фрид забелязва, че в магазина за плочи на Лео Минца, белите младежи купуват „черни” плочи. Наблюдавал ги как си тактуват слушайки пулсиращите дрезгави ритми на тенор-сксофона и пиано. Алън Фрид направил нещо, което от сегашна гледна точка е просто и логично, но не и за онези времена. Фрид успява да убеди директора на WJW да излъчват ново ежеседмично предаване за тази „нежелана черна” музика по "бялата" радиостанция

   Специално за това предаване Алън Фрид се представя с псевдонима  Moon Dog (Лунно куче)-от една страна тази закачка му се струвала подходяща за новата музика, от друга- с цел- безопасност- ако се провали.

 Предаване кръстил: „Moondog’s Rock And Roll Party”

  Защо точно Rock And Roll..?

  Двете думи са заимствани от негърския жаргон и от няколко години се забелязвали в обращение из песните и плочите. Едва ли точно Фрид ги е съединил по този начин, но е направил нещо друго- въвел и популяризирал израза в разговорния ежедневен език.

 Родителите на тогавашните тинейджъри (а и не само те) посрещнали този термин на нож, твърдейки , че „rock and roll” е нещо мръсно и непочтенно. Донякъде били прави: „rock and roll” е евфемизъм. Казвайки „да правиш рокендрол” означавло „правене на секс”.

  Независимо от всичко терминът останал, а шоуто на Алан Фрид добило голяма популярност между тинейджърите на Кливланд, както бели така и черни.

  През март 1953г. Фрид организира на местния стадион „Бал на Лунното Куче”. Очакванията му определено са надхвърлени. Мястото побирало "само" 10000 души, а дошлите били в пъти повече (според някои-30 000, според други 80 000). Освен неуправляемото множество, другият голям проблем бил, че една трета от него били „черни”. В расовата сегрегационна атмосфера  на Кливланд било абсолютно забранено смесването на „бели” и „черни” тинейджъри. Но дори това не бил най-големият парадокс.  Причината да дойдат толкова много „бели” младежи (два пъти повече от тъмнокожите) е била-концерт на който изпълнителите са предимно тъмнокожи.

   През 1954г., Ню-Йoркската радиостанция Wins сключва договор с Алън Фрид. В средата на 50те , думите:  „Фрид” и „рокендрол” били синоними. Предаването на Фрид в Wins пожънало огромен успех, a самият Фрид се превърнал в знаменитост. В неговото шоу в зала Бруклин Парамаунт участвали най-известните блус и рокендрол изпълнители. Самото шоу имало небивал успех.

   Алан Фрид бил Mr. Rock’n’Roll. Неговият успех бил всички касови рекорди на Франк Синатра. Без да сгрешим може да го наречем- първата "рокендрол звезда".

  За съжаление славата трудно се понася. Алън Фрид бил обвинен за взимане на подкупи за да лансира и пуска определени песни и изпълнители. През 1960г. бил осъден на затвор и парична глоба, а скоро след това умира от алкохолизъм.

  Алън Фрид бил първият, новатора, откривателя, но рокендролът вече се нуждаел от своята първа „пееща звезда”.

  Това се случило през 1954г, когато Били Хейли записва ‘Rock Around The Clock’.

Връзки

Документален филм за Алан Фрид- 3 части по 10мин, без субтитри

Част 1, Част 2, Част 3


Бил Хейли (Bill Haley)-бащата на рокендрол-а

    Когато се появил, изглеждало почти невероятно такъв човек да стане звезда, още повече „рокендрол звезда”. Наречен- „баща на рокендрола” не е само заради факта, че е изпълнителят записал първият официално признат за стила си- рокендрол. Визията му определено не се вписвала в представите за "rock'n'roll star"

   Bill Haley (William John Clifton Haley) е роден в Детройт щата Мичиган през 1927г., когато станал „звезда” по скоро е бил към 30те, отколкото към 20те. Неговият вид също бил доста смущаващ, облечен направо-безвкусно, с коремче и къдричка, която наричал „целувчица” („kiss curl”).. Дори поведението му било като на провинциалист на когото му е провървяло  и все още не може да повярва, че това не е сън.

 Бил Хейли се занимава с музика от малък. На тринадесет годишна възраст  заработва като уличен музикант, след това започва да обикаля страната с различни кънтри групи. През 1945г. издава първата си плоча „Candy kisses”,  но нямала особен успех. По –успешни били следващите му записи: Rocket 88, Rock This Joint (записани от Хейли и тогавашната му група  Тhe Saddlemen).

   Хейли започва работа като DJ в една от местните радиостанции. Тази работа му дала възможност за общуване с аудиторията и изучаване на вкуса й. Правилно улавя тенденцията на промяна на музикалните желания. Съчетава някои от характерните звучения на ритъм енд блус със кънтри. Това което се получило било по късно било наречено- „рокендрол”.

 Самият Бил Хейли си спомня: „Вначалото на 50те, светът очаква да се случи нещо ново. Времето на соло вокалистите и биг-бендовете отмина. Единственото интересно беше джазът. Но той беше на нивото на средния слушател. Усещах, че ако използвам ритъм на който може да се пляска с ръце, тактува и танцува, ще се окаже точно това, което е нужно”.

 Началото както винаги е трудно. Никой не искал да признае и обърне внимание на стил съчетал кънтри и ритъм енд блус. Дори започнал да губи аудиоторията си: „Първо се отказаха почитателите на кънтрито, след това и тези на ритъм ендблус-а”. Но новата музика постепенно започва да придобива специфино звучене. Както казва Хейли: „Ние свирехме нова, особена музика. Тогава не я наричахме рокендрол, макар, че беше точно това. Имахме късмет- изпълнявахме я във време, когато нямаше нищо ново..пред нас музикалният пазар беше-златна мина”.

 Постепенно сред младото поколение славата на Хейли започнала да нараства. „Crazy Man Crazy”,запис на Бил Хейли и групата му The Comets, достига през 1953г. -12-то място в хит-парада. Това е първата рокендрол плоча, която става популярна. Голямата звукозаписна компания Decca, сключва договор с Хейли и на 12 април 1954г. пуска сингъла „Rock Around The Clock”. Интересен е фактът, че в началото нямало особен интерес. Може би една от причините е, че песента била написана от двама почтенни възрастни хора (единият бил вече на 63г.) с идея да напишат нещо което е „не-фокстрот”.

  Хейли решава да направи нов опит, като заложи на някой хит на тъмнокож изпълнител. Взел песента на  Джо Търнар „Shake, Rattle and Roll” цензурирал текста и през 1955г. тя станала хит в Щатите. Започнал възхода на рокендрола.

  Във времето, когато рокендрола ставал все по-популярен, родителите с тревога забелязвали как децата им започнали да се променят. Започнали да щракат с пръсти, дъвчели дъвка в такт с шумната музика звучаща от семейния грамофон. Странно се обличали и говорели на непонятен език. В същото време вестниците непрекъснато пишели за хулигатствата и престъпната младеж.

  Всъщност младите хулигани започнали да стват все по-голям проблем. Станало мода, начин на поведение и начин на живот. Дори в киното започнало да се тиражира хулиганскта мода. Марлон Брандо, приличащ на бандит с банда мотористи  във филма „The Wild One”.  Филмът бил толкова шокиращ за онези времена, че в Англия бил забранен. Джеймс Дийн, друго „лошо момче”  във друг не по-малко скандален филм „Rebel Without A Cause” („Бунтар без причина”).

  Филмът „Blackboard Jungle”, разказващ за млад учител, който се опитва да усмири класа-хулигани. За да намерят "общ език"- донесъл най-ценното си- колекцията си от джаз-плочи. Били натрошени на парчета от хлапаците, защото искали да слушат онази какфония, която звучала в началото на филма. Този филм имал голям отзвук и успех, а песента, която звучала в него-„Rock Around The Clock” станала химн на поколението. През 1955г. станала №1 в Щатите и останала в класациите 22 седмици.
 
  Към средата на 50те, Бил Хейли вече бил истинска звезда. Записи с хитове на „Кометите” излизали един след друг: "Mambo Rocк", "See You Later Alligator", " Rock-A-Beatin' Boogie", "Rockin' Through The Rye", " Rip It Up", ABC-Boogie и мн. др.  На техните концерти царяла истинска рок атмосфера, такава каквато я познаваме и в наши дни.

 Популярността на Бил Хейли достига своя връх, когато излиза Холивудският филм: „ „Rock Around-The Clock”. Във филма има 9 песни на „Кометите”. Участвал дори и Алън Фрид. Филмът не просто имал успех, той бил посрещнат с истинска истерия и фанатизъм от младото поколение.

 С появата на Елвис и другите музиканти от новото рокендрол поколение, славата на Хейли в Щатите започва да намалява. Тогава започва турне в Европа.

 В Англия изживява отново усещането на най-славните си години. През 1957г. Европа го посреща като истински бог на рокендрола.  В Англия Били Хейли присъства в класациите 10 седмици, рекорд, който не е подобрен нито от Елвис, Бийтълс или Майкъл Джексън.
  През 1981г. Бил Хейли почива от рак на мозъка.

  Шест години след смъртта му, неговото семейство насърчава Joe Clifton да създаде Bill Haley's New Comets,  които да запазят и изпълняват музиката на Били Хейли в оригиналният й вид от 50те. През 1989г. този проект е реализиран. "Новите Комети"  са музиканти от няколко поколения: тези от самото основаване на групата и канени известни джаз и блус музиканти от различни поколения. „Кометите” все още могат да се видят на рок-енд рол сцената.

   През 2005г.  за да се отпразнува 80 години от раждането на Бил Хейли е сформиран The Bill Haley Orchestra. Предложението е на Joe “Bill” Clifton  фронтмена на “Bill Haley’s New Comets” от 20г. насам. Идеята е най-популярните песни на Bill Haley да бъдат представени с нов аранжимент със биг бенд и суинг звучене. След представянето им през есента на 2005г. успехът на новия „ rock ‘n’ swing sound” е безспорен." The Bill Haley Orchestra" правят концерти по цял свят.

Елвис Пресли-Кралят

 Elvis Aaron Presley- първата супер звезда на рокендрола.

 Роден на 8 чнуари 1935г. в град Тупело-щата Мисисипи в семейството на Върнън и Гладис Пресли. Майката е била бременна с близнаци, но едното момче- Джеси Гарън умира шест часа след раждането. Животът на семейство Пресли бил труден, времената били тежки. Върнан престоява в затвора от 1938-1941г. за фалшифициране на чек. По това време семейството се препитава от социални помощи.

 Елвис бил-обичано дете. Майка му го обожавала.. Семейството били вярващи, всяка Неделя посещавали църквата. Там малкият Елвис слушал госпъл- музиката възхваляваща Бог. Госпълът на Южните Щати не бил от най-въздържаните и смирените. На малкия Елвис му харесвало да гледа как проповедникът изпадайки в екстаз, извисява глас, тактува с библията, а понякои дори се качвал и танцувал на пианото. Всичко това оказало влияние на по-нататъшното му развитие.

  Гласът на Елвис бил открит още когато бил малък. На 3г. вече пеел в църквата, а на 10г. печели втора награда в щатското състезание за непълнолетни певци. На 12г. за рождения си ден получава подарък- първата си китара.

  През 1947г. семейство Пресли с надеждата за по-добър живот се преместват в Мемфис-щата Тенеси. Там също не било лесно. Гладът и безработицата били постоянна заплаха. Но в едно отношение новото място било със сигурност много по-добро. Това било мястото на музиката. В Мемфис ожело да се чуе всичко, всякакъв стил музика- от неприличен блус, до сълзливи кънтри балади.  Елвис попивал всичко, но в един момент това се оказало проблем. Толкова много музика събрал в себе си, че можел да пее и свири в най-различни стилове толковадобре, че замалко да стане пародиен изпълнител.

  Още като тийнейджър Елвис имал много специфичен маниер на обличане. Странното му чувство за съчетаване на цветовете, кобинирало черни и ярко розовите цветове. Костата му била дълга (според тогавашната представа), старателно пригладена назад, а легендарните му бакенбарди вече се били появили. Елвис не бил много общителен.. Неговият стил често бил обект на подигравки сред съучениците му.

  На 13г. започва работа като уредник в киното. През 1953г. завършва училище със среден успех и започва работа като шофьор на камион. През лятото на 1953г. Елвис иска да запише две песни на плоча, която да подари на майка си за рожденият й ден. Влиза в малкото студио в Мемфис-Sun Records.където е и първата му среща със Сам Филипс. Елвис изпява песента „ My Happines” „That`s When Your Heartaches Begin” ” на Ink Spots . Записът е направен от секретарката Марион Кийскър.
   През януари 1954 г. Елвис отново отива в студиото и се среща със Сам Филипс. Изпява две други песни, но този път се надява да го забележат като музикант. Сам Филипс е от "независимите" малки  компании. Мечтае, според собствения си израз "за бял, но с черен глас", който да се хареса на младежите и от двете раси. Сам е от тези продуценти, които откриват таланти и после ги продават на големите фирми. Открива не само Елвис, но и Карл Пъркинс, Джери Лий Луис, Джони Кеш, Рой Орбисън и Конуей Туити.

 Елвис привлича вниманието на Филипс. Извиква го през март и отново през юли 1954 г. Открива, че Елвис не може да изпее добре каквато и да е песен, затова го оставя да пее каквото иска. Елвис избира песента на Артър Кръдъп That's All Right Mama и заедно с китариста Скоти Мур и басиста Бил Блек я записва на 5 юли. Два дни по-късно песента зазвучава за пръв път по радиото и веднага се превръща в хит. Постъпват толкова много поръчки за малката плоча, че Филипс се чуди как да ги произведе. През първите три седмици след излизането си плочата се продава в 15 хиляди бройки, което е огромен успех за мащабите на Мемфис и рекорд за Сън Рекърдс.

Така започва историята за „Краля на рокендрола”.

  Класическото звучене на рокендрола- т.нар. рокабили звучене се оформира в началото на 50те.  Бил Хейли, Елвис Пресли, Чък Бери. Всеки следващ изпълнител влагал по-нещо ново:Литъл Ричард, Фетс Домино и т.н.  През 1956-1958г. рок'н'рола е в разцвета. Карл Перкинс, Джери Ли Луис, Бъди Холи, Еди Кокран са звездите на рокендрола, оказали огромно влияние на поколения музиканти.

  Залезът на стила започва внезапно и твърде скоро. През 1957г. Литъл Ричърд взима решение да стане свещенник и се отказва от рокендрол музиката. Елвис Пресли отива в армията, Чък Бери е в затвора.  Бъди Холи, Ричи Валенс и Еди Кокран загиват в самолетна катастрофа. Рокендрола е в своя залез. Започва комерсиализация на стила. Появява се сърф рока и модния туист, които не успяват да обновят вече позабравения рокендрол. През 1960г с появата на Бийтълс и Стоунс, рокендрол-а започва да звучи вече по друг начин.

Връзки:

www.rockabillyworldwide.com - предстоящи събития и фестивали, история и новини за рокабили, рокендрол музика и артисти;

www.rockabilly-radio.net -  24 часово онлайн радио с рокабили и рокендрол музика;

Официална страница на "The Bill Haley Orchestra"

Биографичен филм за Bill Halley вYouTube






 


« назад
 


за нас събития
и новини
танци филми hot ride музика магазин
обяви
lifestyle отминали събития контакти правила за ползване



Copyright © 2011 rockabilly.bg  разработен от: Inet-Partner.com