HotRods

   В началото на 30те, когато автомобилът в Щатите вече не бил лукс, желанието за по-различен автомобил, по-висока скорост и уникалност започнало да завлядява все повече хора. И тъй като за да си купиш подобен автомобил било много скъпо удоволствие, а и до голяма степен предлаганите „уникалности” били ограничени, започнала собствена модификация на съществуващите недотам скъпи и достъпни модели. Голяма роля за това изграл Форд, който произвел специално за първите любители на тунинга- модели, които не били скъпи, но имали отворени възможности за модификация и доработка. Може би най-известните модели и досега остават Model T , Ford Model A от 1928 до 1931 и модел В от 1932 до 1934 . И досега тези модели са класика в драг-рейсинга. Естествено с това основно се занимавали младежи с желание за високи скорости..

Roadster

 През 30те под „роудстър” се e имало пред вид двуместен спортен автомобил (евентуално с възможност за добавяне на седалка за „случайни” пътници) с малко тегло без покрив и странични прозорци ( с опция за закриване с платнище),  леко модифициран двигател.

Терминът роудстър roadster (двуместно, спортно кабрио) се използва и за предно-моторни автомобили  (front-engined AAA/USAC Championship Cars), предимно асоциирани с Индианополис 500. Роудстърите (Roadsters) са коли с мотор и кардан извън централната ос на колата, давйки възможност на пилота да седи по-ниско в шасито, улеснявайки балансирането на теглото, което е основно предимство за овални писти. Франк Къртис построява първия роудстър (roadster) за Индианополис 500 – 1952 г., а пилотът е Бил Вукович, който води почти през цялото състезание, докато повреда в навигацията го проваля в края на надпреварата. Отборът побеждава на състезанията в 1953 и 1954 със същия автомобил. Ей Джей Уотсън и Куин Епърли са други забелижителни конструктури на роудстъри. Този тип коли отпадат от състезанията през 1960-те след въвеждането и последвалото утвърждаване на колите с двигатели в задната част на автомобилния корпус. Последният роудстър, който побеждава в състезание е конструиран и пилотиран отДжим Хъртъбайз за състезанието през 1968, но бързо отпада от надпреварата.Хъртъбайз се опитва да кара същата кола през 1969 г. , но на квалификациите, двигателят се поврежда на четвъртата обиколка.

 Родстерите били сред най-използваните атомобили на чиято база се модифицират хот-родите.

HOT ROD

  Наименованието „Хот Род” започва да се използвало в края на 30-те години . Имало се предвид  кола, която чрез различни модификции на двигателя буквално е надскочила себе си” ( "hopped up”). Хот Родинга в началото бил най-разпространен в Южна Калифорния, където се състезавали с модифицираните си коли по широките, пресъхнали корита на езерата, намиращи се североизточно от Лос Анжелис. Има различни версии за това как се появил самият термина «хот род» (hot rod, hotrod). Една от версиите е произхода му от «hot roadster».

 Една от основните цели на хот родърите били състезанията на къси дистанции. Такива състезания са всъщност първообраза на съвременните драг рейсинги и стрийит рейсинги. Нелегалните тогава състезания са се провеждали нощем в градски или извънградски трасета или по коритата на солените езера.

   След края на Втората Световна война много от неизползваните военни летища били използвани за състезателни писти, а манията по хот-рода постепенно завладяла целите Съединени Щати, още повече, че много от завърналите се войници получили техническа подготовка по време на службата си. За да преместят ралитата от улиците на пистите, хот родъри, сред които Уоли Паркс, учредили „Национална хот род асоциация” (NHRA). Разработили правила за безопасност, които същевременно предлагали и атрактивност. Допуснали да участват хот родъри от всякакъв ранг и с различни способности.Ежегодната среща и националното събрание на хот родъри се провеждат в чест на пионерите в спорта. Музеят на Уоли Паркс (Wally Parks NHRA Motorsports Museum)  е приютил историята на хот родинга.

 STREET  ROD

   През 70те техническите характеристики на предлаганите от производителите автомобили се подобрили и привлекателността на хот родинга започнала да намалява.. Вече не се налагало да се слага двигател от Кадилак роудстър на Форд, за да се постигне по-голяма бързина. Можело да се купи „мускулеста кола с по-добри показатели от тези на кой да е хот род, с повече място за пътници и без да се полагат усилия за тунинговане. След петролната криза през 1973 г., автомобилните производителите поставили надеждността и икономичността над бързината. В резултат на намаляване скоростта на колите хот родингът се възродил. Разликата била, че вече не бил модифициран за състезания на писти или речни корита, а за градски условия. Така се появил терминът street (уличен) род, който означавал-моторно превозно средство, произведено преди 1949 г. , но с пригоден нов модел надежден двигател, както и други модерни удобства по интериор, трансимисия, съвременни бои и т.н.

   „Националната стрийт род асоциация” (NSRA), се ангажира с провеждането на различни събития и също като „Националната асоциация по хот родинг” преди 20 години, набляга на безопасността. Във всяко събитие на асоциацията екип за проверка на безопасността прави инспекция, състояща се от 23 мерки за сигурност.

    Обществото на родърите е разделено на две основни групи – стрийт и хот родъри. Хот родърите използват за автомобилите си предимно оригинални части от гробища за коли, запазвайки автентичността на автомбилите. За разлика от тях, стрийт родърите поръчват или сглобяват колите си предимно с нови части и подобрения. И в двата случая автомобила е произведен преди 1949г.

 RAT ROD

  Това е автомобил, направен по поръчка, за возене и размотаване с приятели. Той не е прекалено бляскав и показен, дори напротив. Представлява „недовършен” стрийт род, който нарочно е оставен малко „груб и недодялан”.Повечето рат роди се разпознават по матовата черна или сива боя, но няма правила, по които да се отличават. Не бихме могли да дефинираме рат род, но щом го видим, го познаваме.

 Най-важното е, че той не е за глезени шофьори. Някои от рат родите, са трудни за управление – без сервоусилвател на волана, а спирачките едва реагират .

  В днешни дни стрийт и хот родите са се превърнали повече в „гаражни обитатели”, прекалено уплашени да излязат навън нощем, за да не одраскат боята си за хиляди долари. Ето и откъде идва името rat – плъх. Рат родът не изпитва страх от няколко драскотини. Точно обратното – те му придават характер. Те са шумни, димящи и готови да превземат улиците.

 

Връзки:

„Национална хот род асоциация” (NHRA)

„Националната стрийт роди асоциация” (NSRA)

„Национална рат род асоциация” (NRRA)

Wally Parks NHRA Motorsports Museum

Онлайн списания за всичко случващо се в света на хот родинга:

http://www.hotrod.com/

и

http://www.hotrodhotline.com/



« назад
   
 


за нас събития
и новини
танци филми hot ride музика магазин
обяви
lifestyle отминали събития контакти правила за ползване



Copyright © 2011 rockabilly.bg  разработен от: Inet-Partner.com