сп.Автокласика&Мотоциклети представя: Легендарния Карол Шелби


 «Карол Шелби накара целия свят да се съобразява с американските състезателни автомобили. Момчето с каубойска шапка, което винаги неочаквано побеждаваше », думите са на Джон Мендел вицепрезидент на Honda America.
  Карол Шелби е роден на 11 януари 1923г. в тексаското градче Лисбург в семейството на пощальон. На седем годишна възраст му откриват болест на сърцето и до четиринадесетата си година почти не излиза от леглото. Постепенно здравето му се подобрява и болното момче станало съвсем нормално дете. Още като ученик се научава да шофира Willys-а на баща си. Щял да постъпи в Технологичното училище на щата Джорджия специалност инженер по аеронавтика, но започнала Втората световна война и постъпил в армията.
  Карол  бил летец инструктор, а после и изпитател. Шелби не е участвал пряко във Втората световна война, но във въздуха е прекарал доста време– казват, че когато е прелитал над къщата на своето момиче й хвърлял писма.
Завръщайки се от военна служба Карол решав да се заеме с отглеждане на птици. Нямал никакви познания и след една година 27 хиляди от неговите кокошки умрели от ботулизъм. «Аз си помислих, с какво още да се заема – спомнял си след това Шелби. – Най много от всичко ми харесваха автомобилните състезания».
Негов приятел от летателното училище му предложил да участва в улична гонка и дори му дал личния си MG TC. След войната такива състезания стихийно се провеждали в много градове на САЩ, а на Карол му провървяло да се роди точно по това време.
«Пробвах се в гонки по черен път, – спомня си той по-късно. – Разбира се,  изпреварих всички, които се състезаваха с MG. Изпреварих също и всички останали автомобили. Нивото ми беше любителско, но ми се удаваше да побеждавам.». На една от гонките пристигнал направо от фермата в гащеризон на райета. Облеклото му  щяло да остане незабелязано ако не се е наложило да се качва на почетния подиум. По-късно каубойската шапка и фермерския гащеризон стават неговата визитна картичка.
 След няколко успешни старта Карол попадна в полезрението на отборите на Aston Martin, Cad-Allard и Maserati, които се състезават по това време с европейски машини, и към 1954 г. Шелби вече бил звезда на американските професионални автомобилни състезания.  С автомобил Austin-Healey 100S
на знаменитото солено езеро в Боневил Шелби е поставил 16 американски и Световни рекорда за скорост.
Гражданският вариант на Austin Healey 100 пристигнал
в Боневил само за да бъде показан пред публика.
Всичко е можело да свърши още през 1954 г. когато Карол попада в първата голяма авария.
По време на шампионата CarreraPanamericana автомобилът му изллиза от трасето , и се преобъръща четири пъти. Няколкото операции и шина на ръката обаче не внесли сериозни промени в графика на победите.
 През 1955 г. печели в Тори Пайнс с четири литров родстар Mexico Ferrari. Тази победа му отворила пътя за състезания с по-мощно Ferrari с двигател 4.9 V12, а също му осигурила билет за Европа.

Списанието Sport Illustrated го нарича най-успешния състезател на 1956 и 1957 г., а това било само началото на кариерата на Шелби.
През 1958 г. той опитал силите си във Формула - 1. Неговият отбор Scuderia Centro Sud Maserati заел  четвърто място в състезанието в Монца.

След този успех бил поканен в заводския отбор на Aston Martin F1.
Във Формула 1 Шелби така и не успял да се класира на място по-високо от осмо.
В края на 50-те години сърцето отново напомнило за себе си. Това било стенокардия, но диагнозата била поставена неправилно и продължил да се състезава. Влошеното зраве не му попречили да победи ефектно на 24 часа на Ле Ман с Aston Martin DBR1/300 –като по времето на състезанието ръсел по трасето таблетки нитроглицерин.
 Състезателни автомобили на
Карол Шелби
 
MG TC
Този следвоенен родстер бил много популярен– от 1945 до 1950 г. са произведени точно 10 хиляди броя. Мощността на двигателя е 50 конски сили, а максималната скорост малко над 130 километра в час. Ускорението до 100 км. в час – 22,7 секунди, но на











Austin-Healey 100 S

През 1953 г. английската фирма Austin
Healey решава да привлече вниманието към своя родстер,
като постави рекорд за скорост на соленото езеро в Боневил. За рекорда автомобила бил обзаведен с аеродинамична каросерия и форсиран двигател от 224 к.с. В равносметка се получил рекорд от 310 км. в час.




Mexico Ferrari 1955 Ferrari 410 Sport
 Шелби е задължен на този автомобил за излизането си на европейската арена и участието във Формула 1. Под капака на имало двигател с обем 4,1 литра и мощност 280 к.с., а максималната скорост е била от порядъка на 280 км. в час. През 2011 г. колата, с която победил в състезанието в Тори Пайнс, била продадена за 3 милиона 685 хиляди долара.



 




 Една година по-късно лекарите поставят кръст на успешната му спортна кариера. Така историята на успеха можела да завърши. Но не и в случая с Шелби.
Карол измислил нова авнтюра. Като разбрал, че
производителя на двигателите за английските AC Cars е фалирал , решава да намери за този родстер по-мощен двигател сред американските производители.
«Към този момент аз вече имах три деца и шест долара в джоба си. Не бях уверен в успеха на това начинание, но въпреки това отидох във Форд и им разказах, че имам отлично английско шаси за техния нов компактен двигател V8»,– спомня си Шелби по-късно. На англичаните  заявил, че двигателите за техните шасита са в джоба му. Освен във Ford, Карол отишъл и в Austin Healy и в Chevrolet, но първите не се заинтересували, а вторите не искали да финансират конкурента на своя Corvette.
Shelby Cobra Daytona Coupe
Съдбата среща Шелби с Ли Якока– един от най-далновидните мениджъри на американските автомобилни корпорации. Якока не само му предоставил двигатели, но и му дал 25 хиляди долара за разходи. В Англия също приели предложението му. Оставало само да се съберат заедно двете части и да им се измисли име.
Автомобила Шелби правел сам, като използвал помощ от приятели само на най-сложните етапи от сглобяването. Според легендата, по време на сън Карол видял надписа Cobra на колата. Така на бял свят се появява AC Cobra, а после – Shelby Cobra. Отровната змия (а заедно с нея и неговата фамилия) става емблема. След една година, през март 1962 г. Карол открива фирма Shelby American INC, което слага начало на нов период от живота му.

  Първата Cobra CSX 2000 боядисали в ярко жълт цвят и изложили на щанда на Ford на Ню-Йоркската изложба през 1962 г. След една година Cobra имала първата си победа в Ривърсайд Corvette Stingray. Обаче за европейския шампионат този автомобил не бил подходящ.
 Шелби създава специална версия Cobra Daytona Coupe с по-мощен двигател и аеродинамична каросерия с покрив, за да може да набере скорост от 300 км. в час на дългата права Мулсан в Ле-Ман. Тези автомобили вече не се правели в неговия гараж. Шелби само взимал решения по дизайна и механиката, а с колите се занимавали професионалистите. Питер Брук – американски дизайнер – отговарял за външния вид, а инженер Боб Негстед– за окачването. Първата каросерия сглобили в Америка в Калифорния, а останалите пет - в Модена, в италианското ателие CarrozzeriaGransport.
 През 1964 г.
Cobra Daytona спечелила «12 часа на Себринг», победила в Ле-Ман, а след една година станала най-бързата в Дайтона и Себринг

Cobra Daytona Coupe. Всяка Cobra Daytona Coupe е била боядисана в свой цвят в зависимост от страната или съревнованията, в които тя е участвала. Под капака на тези автомобили имало фордовски V8 двигател с обем почти 6,6 литра. Двигателят развивал 500 к.с. и до 100 км. тези автомобили ускорявали за 8,2 секунди.




Това не е била просто поредната серия победи. Шелби надминал сам себе си, като надминал и много по-именития си съперник – самия Енцо Ферари. Освен победата над великия италианец, успехът в Ле Ман за пръв път извел американски състезатели и американски автомобил в лидер на европейския автоспорт.
След Daytona Шелби взел участие в създаването на Ford GT40, построен с една цел–окончателно да се победи Ferrari на европейските трасета. Карол бил взет в отбора не веднага –доверили му да поправи грешките на първата серия GT40, която до тогава се е прославила само с неудачите си.
Ford GT40
През 1966 г. GT40 заел целия подиум в Ле-Ман. Ford спечелил знаменитото състезание четири години подред – до 1969 г. Както после си спомнял Шелби, главната заслуга била новата спирачна система, по-точно – возможността напълно да бъде заменена само за минута. Освен в Ле-Ман GT40 победил и в 24-часовото състезание в Дайтона и в 12-часовото състезание в Себринг. И навсякъде Ferrari били победени.
  Успоредно със спортните проекти Шелби работел и
над граждански версии на спортните автомобили Shelby Mustang GT350. Шелби създал не само мощен автомобил, а икона на тунинга за дълги години напред. Неговият подход на опитен «европейски» състезател се изразявал не само в традиционното за Америка увеличаване на мощността, но предвиждал и сериозна преработка на окачването, кормилното управление и даже външния вид.

   Shelby MustangGT350                                                 Един от най-известните –Shelby Mustang GT500
 














По-късно, по покана на същия Ли Якока, Шелби преминава на работа в Dodge. Там създава Viper 442, Oldsmobile и много други напомпани версии на по-прости автомобили. Но това вече бил залезът на кариерата му. За да си почине, заминава за Африка, където организира сафарита с автомобили. Карол започнал да произвежда червен пипер под собствена марка – за спомен от фермерския си живот, а на етикета му имало каубойска шапка. 
Една от първите снимки на бъдещия шампион           
През 1990 г. здравето на Шелби се влошило и се наложило му присаждане на донорско сърце. След година, възстановен след операцията, създава специален фонд Carroll Shelby Foundation за
помощ на деца, които се нуждаят от присаждане на органи. На емблемата – отново неговата каубойска шапка и фермерски комбинезон на ивици.
През 1996 г. той се подложил на нова операция, този път по присаждане на бъбрек, като донор станал собствения му син.
  В края на деветдесетте години Карол отново се увлякъл по автомобилите Ford. Той произвеждал специални серии на новия «Мустанг» и активно участвал в празнуването на стогодишния юбилей на тази марка.  

Ford Shelby GR-1. Този концепт Ford
за пръв път показа през 2005 г. на
изложба на автомобилен дизайна в
Пабл-Бийч. Заявената мощност на
двигателя V10 с обем 6,4 литра е 605
к.с. В основата на конструкцията е
автомобил Ford GT.











 Под ръководствотона Шелби били построени два концепта Ford, показани през една година, а през 2007 г. той стартирал собствена линия за производство на детайли и аксесоари за тунинг - Shelby Performance Parts.

  Когато новината за смъртта на великия американец обиколи света, правнукът на основателя на фирмата Ford - Едсел Форд II произнесе думи, които сложиха черта под уди-
вително наситения живот на Шелби. «Карол Шелби – това е едно от най-известните имена в историята на автомобилните състезания и той имаше успех с всичко, с което се захващаше. Дали помагаше на фирма Ford да печели шампионатите през 1960-е години, или създаваше най-знаменитите «Мустанги», неговият ентусиазъм и страст към грандиозните автомобили в течение на шест десетилетия вдъхновяваше всички, които работеха с него. Той беше велик иноватор и легендата за него никога няма да бъде забравена».






Статията е по материла на: сп.АВТОКЛАСИКА & МОТОЦИКЛЕТИ 









  В онлайн магазина на Rockabilly.bg може да закупите абонамент за 3, 6 или 12бр. на списание АВТОКЛАСИКА & МОТОЦИКЛЕТИ.





















 

« назад
 


за нас събития
и новини
танци филми hot ride музика магазин
обяви
lifestyle отминали събития контакти правила за ползване



Copyright © 2011 rockabilly.bg  разработен от: Inet-Partner.com