сп.Автокласика&Мотоциклети представя: Vespa



Конструкцията на първата "Vespa"
е патентована на 23 април 1946 год. от нейния производител италианското дружество Piaggio & Co S.p.A. Името  на италиански означава "оса". Легендата разказва, че когато за първи път видял прототипа, собственикът Енрико Пиаджо спонтанно възкликнал: “Красив е, прилича на оса”. Действително, задната по-дебела част, прикачена към предната с нещо като тесен пояс и стърчащите ръкохватки като антени при по - богато въображение могат да създадат илюзия за оса.
 Пуска се модела "Vespa" 125. По-късно, произведено в повече от 17 милиона броя, Vespa става един от символите на италиански стил и елегантност, на изключителния италиански промишлен дизайн.

 Компанията "Пиаджо" е основана в 1884 год. от Rinaldo Piaggio (1864-1938). В началото е произвеждала мебели за луксозни кораби, след това железопътни вагони, двигатели, камиони и трамваи. По време на Първата световна война произвежда няколко забележителни самолета, а по време на Втората световна война произвежда предимно самолети и двигатели.
След войната Италия като победена страна, няма право да произвежда самолети. Енрико Пиаджо, син на основателя на дружеството, е принуден да търси нова  ниша за производство. Пиаджо възлага на един от своите инженери Renzo Spoli да проектира ново транспортно средство, модерно и икономично, което да може да се управлява еднакво добре от мъже и жени и противно на познатия мотоциклет да предпазва дрехите от замърсяване по време на пътуването.
  Създаден е първият модел, кръстен Paperino, което
на италиански означава "патенце" и има конструкция, вдъхновена от сгъваемите мотоциклети на английските парашутисти.
MP5 "Peperino" 1945г
  За съжаление проектът не е одобрен и се налага второ проектиране, този път възложено на самолетния инженер полковник Corradino D'Asanio (1891-1981), който се справя блестящо и създава своя шедьовър Vespa MP-6.
 Въпреки големите си заслуги към авиацията, не тя, а скутерът  донася слава и признание на

Corradino D'Asanio. Президентът на Италия му връчва "Орден за Заслуги към Република Италия".
 Освен своята работа в "Пиаджо", той е професор по проектиране на машини в университета на Пиза от 1937 год. до 1961 год., автор е и на много научни публикации.
Какви изключителни характеристики притежава този скутер, които го отличават от другите мотоциклети и го превърнаха в едно култово превозно средство, в една легенда на петдесетте и шестдесетте години?
Vespa MP 6, 1946г.
  Първото, което прави впечатление  е малкият размер на колелата, което означава нисък център на тежестта, по-лесно управление, по- ниско тегло. Подобно на колесниците на самолетите, замяната на обичайната вилка на предното колело с едностранна стойка, което опростява много смяната на гумата при нужда.
 Двигателят задвижва задното колело чрез директно предаване на въртящия момент, без верига и целият агрегат е закрит с елегантен предпазител. Избраното  разположение на двигателя позволява да се обособи специална площадка за краката, защитена от надежден обтекател.
   При разработването на ауспуха е отделено изключително внимание на обезшумяването и са постигнати удивителни резултати, нямащи нищо общо с шумните мотоциклети. Задният калник позволява монтирането на специален малък багажник или резервна гума. Сериозните самолетостроителни традиции на фирмата са повлияли при избора на овалните обтекаеми форми на скутера, а също и възприетата самоносеща конструкция (рамата и обтекателят са едно цяло и поемат едновременно цялото натоварване).
  Разпространените легенди между феновете на "Веспа", че двигателят е заимстван от четиримоторен бомбардировач на фирмата и че колелата се използват като опашно колело в изтребителя "Пиаджо 108", не отговарят на истината.
 Техническите данни на първия модел Vespa МР6 от 1946 год. са следните: тегло 60 кг., смяна на скоростите от ръкохватката (три скорости), двутактов двигател с ходов обем 98 куб.см мощност 3,2 к.с., максимална скорост 55 км/час., размер на гумите 8 цола. Така постепенно скутерът "Веспа" става
един типично италиански продукт, синоним на свобода и мобилност.
Следва дълъг и труден път в продължение на 52 години непрекъснати иновации и безмилостна конкуренция с много противници, като най-сериозният и достоен съперник в Италия е скутерът "Ламбрета" на фирмата "Иноченти".
Хронологията на развитие на моделната гама през годините:

1948г. Създава се моделът "Vespa125", с ходов обем 125 куб.см и мощност 4,3 к.с. при 4200 об/ мин. Създава се и триколесна "Веспа" за превоз на леки товари.
 


Опитвайки се да промотира и спортната страна на Vespa, през 1950г.,  Пиаджо представя Vespa 17, включвайки я в провежданото във Франция състезние Monthlery. В продължение на 10 часов период непрекъснато каране и смяна на трима пилота, Vespa печели и поставя Световен рекорд със постигната средна скорост от 134км/ч























1951г, се появяват моделите Vespa 125 и модифицирания й състезателен вариант
Vespa 125 Sei Giorni 'Six Days', сътветно с максимални скорости 70км/ч и 95км/ч.


Същата година е представен и новия състезателния модел на Vespa, наречен Торпедото:
Vespa Siluro
Проектирано от
Corradino D'Ascanio
, на прав участък Торпедото ускорява до 171,1км/ч за 21,4 секунди



 1953 г. Мощността на двигателя се повиш
ава до 5 к.с. и скоростта до 75 км/час. Променя се дизайнът на задната част, предния фар се премества от обтекателя на кормилотои и се създава нова по-евтина версия Vespa 125U. Борбата за пазар с основния конкурент Lambretta става все по ожесточена
"Веспа"започва производството и в Испания. Произведени са до този момент 500 000 броя.


1955 г. Създава се моделът 150 GS (Grand Sport) с двигател 150смз и мощност 6,5 к.с. при 5300 об/мин. и четиристепенна предавателна кутия, максимална скорост 100 км/час.
Монтират се нови джанти и гуми 10 цола.


Vespa Side Car 1955


                                      1956 год. Произведени са 1 милион скутери "Веспа"


 През същата 1956г. за целите на Френските военно-въздушни десантни сили във лицензирания завод на Веспа във Франция -
Ateliers de Construction de Motocycles et Automobiles (ACMA) започва производството на Vespa 150 T.A.P.  Моделът е оборудван със М20 75мм оръдие. При стрелба оръдието се сваля от Веспата и се монтира на специален триножник пренасян и разположен в задната част на 150 T.A.P.





1957г. Ateliers de Construction de Motocycles et Automobiles (ACMA) започват прозиводство на малък автомобил под марката на Vespa 400, изцяло насочен към френския пазар.Производството му продължава до 1961г.





1962г. Създава се моделът 160 GS с мощност 8,5к.с.,с промени в дизайна, окачването и карбуратора.


1963 год. Създава се моделът 150 GL с променен дизайн. Предлага се нова версия, разработена за италианската армия, за да бъде спускан с парашут.



1964 год. В резултат на новото законодателство в Италия, което изисква всички превозни средства над 50смз да бъдат регистрирани, се пуска моделът "Vespa 50" с един нов двитател от 50 куб. см с цилиндър под 45 градуса, вместо използвания до сега хоризонтален цилиндър.
Това е последният проект на Corradino D'Ascanio, преди оттегляне от активна дейност. Енрико Пиаджо изкупува дела на брат си Армандо от фирмата "Веспа", като след това Армандо Пиаджо се посвещава само на самолетостроенето.


- 1965 год. Създава се моделът 180 SS с двигател с ходов обем 180 смз и мощност 10 к.с. и развива 105 км/час.Този модел Super Sport заменя GS 150 и GS 160.

- 1966 год. На "Веспа 125" също се монтира цилиндър под 45о. Появява се серията Super Sprint, серия производна на сериите 50, 90 и 125 куб. см .
- 1968 год. Появява се моделът Prima Vera, който заедно с модела РХ са най дълговечните модели на "Веспа". С модела 180 Rally се внедрява шибърен ротационен смукателен клапан за всички двутактови двигатели. За първи път се внедрява фар с по-голяма мощност и едно по-тясно и аеродинамично шаси.
- 1970 год. Появява се "Веспа 50" с монтиран електрически стартер, първият скутер с това подобрение.
Произведени са 4 милиона скутери "Веспа".
- 1972 год. Появява се моделът Rally 200 със същия ходов обем и мощност 12,35 к.с. и скорост116 км/час.

- 1976 год. Появява се моделът125 Primavera ET3 с електронно запалване и подобрения в газоразпределението на двигателя.
- 1978 год. Появява се моделът РХ 125 с нов дизайн на предния щит и вграждане в задната му част малка кутия за дребни вещи.
- 1981 год. Появява се моделът РХ 150 Е
- 1983 год. Моделът РК 125 с нов дизайн замества Primaverra. Появява се РК 50 с четири скорости и електронно запалване.

- 1984 год. Появява се модел РК 125 Automatica с автоматична безстепенна предавателна кутия. Може да  се поръча с електрически стартер и отделно дозиране на маслото с помпа към бензина преди
смукателния такт.
- 1985 год. Представя се моделът Т5 Pole Position,спортен вариант на модела РХ с нов двигател с алуминиев цилиндър. Като стандартна екипировка се монтира едно малко предпазно стъкло и спойлер.
Поради строгите норми за замърсяване на околната среда, моделът не е получил разрешение за комерсиализация в САЩ.
- 1988 год. Произведени са 10 милина скутери "Веспа".
- 1990 год. Представя се моделът Corsa CLX 125 и 200 с хидравлична спирачка, който няма търговски успех.
- 1996 год. Послучай петдесетгодишнината на скутера "Веспа" фирмата пуска новия модел с четиритактов двигател ЕТ4 125.
- 1997 год. моделът ЕТ2 Iniezione e първият двутактов скутер с впръскване на бензин и катализатор на изгорелите газове.
- 1999 год. Проектира се нов модел ЕТ4 150 с четиритактов двигател Piaggio Leader с намалени емисии на вредни вещества според изискванията на законодателството на САЩ.
- 2000 год. Моделът ЕТ4 50 е първият скутер с тази кубатура, който толкова намалява разхода на гориво, че достига автономност с едно зареждане от 500 км. Открива се фирмения музей на "Веспа" в Pontedera с представени 100 различни модела.
- 2001 год. На моделите РХ125 и 150 се монтират предни дискови спирачки и историческото лого на марката.
За 25 години са произведени 2 милиона от тези модели.
Започва комерсиализация на моделите в САЩ.
- 2003 год. Моделът GT200 е най- мощният от цялата гама на "Веспа". Монтиран е четиритактов двигател с четири клапана и водно охлаждане, дискови спирачки на
двете оси и гуми 12 цола.
- 2005 год. Новият модел LX заменя ЕТ, с монтиран двигател от 50 куб. см двутактов или четиритактов и
от 125 куб. см и 150 куб. см само четиритактови. Новият модел GTS 250 ie с четиритактов двигател от 250куб. см, водно охлаждане, 4 клапана, електронно впръскване, дискови спирачки върху двете оси, с възможност за монтаж на АВS. Покрива нормите на Euro 3.
- 2006 год. Представя се прототип на един скутер с хибридно задвижване, с един четиритактов двигател
от 50 куб. см и електродвигател с означение LX HyS, с цел намаляване на вредните емисии. Произведени са 16 милиона скутери "Веспа". Пускат се нови модели в чест на 60- годишнината на марката - GTV, LXV, GT 60.
- 2008 год. Спира окончателно производството на модела РХ - последната "Веспа", считана за класическа, поради законите, ограничаващи замърсяването на околната среда.
Audrey Hepburn
През тези дълги години скутерът "Веспа" е толкова свързан с ежедневието на хората в Италия и по света, че едни от най-известните кинематографисти качват своите звезди на "Веспа". Правени са специални проучвания, които показват наличието на около 25 игрални филма, в
които някои от артистите ползват скутер "Веспа".
 Благодарение на своите технически качества, скутерите "Веспа" имат едно невероятно разпространение.Те се произвеждат по лиценз в 13 държави  и се продават официално със своя търговска мрежа в 114 страни. Тези изключителни търговски успехи позволяват на фирмата
"Пиаджо" да закупи много стари и реномирани мотоциклетни фирми, като Gilera, Puch, Derbi, Aprilia, Laverda, Moto Guzzi и да открие филиали в особено перспективните Виетнам и Китай. Световното производство на "Пиаджо" за 2006 год. е 520 500 броя двуколесни превозни средства.
Най-новите изисквания на екологичното законодателство, свързано с нормите за вредните емисии при транспортните средства засегна и скутерите. За спазване на тези изисквания фирмата производител внедрява нови авангардни технологии, като замяна на двугактовите двигатели с четиритактови (1996 год.), електронно запалване, впръскване на бензин, шибърно газоразпределение и др. Въпреки всичко, законите са неумолими и през 2008 год. се налага да се спре производството в Европа на най-стария модел "Веспа" от серията РХ, като производствената линия се премества в Индия







Статията е по материла на: сп.АВТОКЛАСИКА & МОТОЦИКЛЕТИ  , бр.59









  В онлайн магазина на Rockabilly.bg може да закупите абонамент за 3, 6 или 12бр. на списание АВТОКЛАСИКА & МОТОЦИКЛЕТИ.

















 

« назад
 


за нас събития
и новини
танци филми hot ride музика магазин
обяви
lifestyle отминали събития контакти правила за ползване



Copyright © 2011 rockabilly.bg  разработен от: Inet-Partner.com